Ha kíváncsi, hogy egy izzógyertyán (izzítógyertyán) mi kerül 40-50000 forintba? Miért nem elég már egy vezeték mint régen? Miért kell 5 vezeték és hogy miért jó ha tudjuk, hogy alakul a nyomás a hengerfej alatt akkor olvass tovább.
Mindenki aki vezetett már diesel autót tudja, hogy mi az a izzítás. Főleg akinek hagyományos izzítógyertyás (12v) vagy esetleg torok izzítású autója (ford transit) van az tudja, mi az a „Rudolf Diesel emlékperc” és jó ha kivárja, hogy ne így induljon reggel mint ennek a mtz-nek.
De mit is tudnak már ezek az újfajta (2007-től már sorozat gyártásúak most kezdenek tönkre menni) gyertyák.
Először is az izzító gyertya fejlesztésnek 3 fő területe van.
-izzítófeszültség csökkentése
-felmelegedési idő csökkentése
-csúcshőmérséklet növelése
Az elsőt főleg akkor jelentős ha gyengélkedik az akkumulátor és az indítás alatti feszültség eséskor se legyen gond az izzítással (12 V helyett 4,4 V, 7,0 V használnak). Fontos, hogy ha nem vagyunk biztosak, hogy milyen feszültségű gyertya van az autóba csak multiméterrel ellenállását szabad vizsgálni. Egy jó gyertyán a mért érték szobahőmérsékleten 0,5-2ohm Járó motornál ez felmehet 1,8-3,4 ohm-ra is. Egy biztos, hogy ha szakadást jelent akkor ki kell cserélni.
A másodikat szerintem nem kell részletezni, mindenki aki egy régi autóból át ült egy újba észre vette, hogy hamarabb kialudt a visszajelző lámpa a műszerfalon (akár 2-3 másodperc alatt 1050-1250 °C melegedik fel az izzócsúcs), hogy ezt a gyors felmelegedést ki bírja kerámia csúcsokat alkalmaznak. a drágulás egyik szereplője.
Ami miatt drasztikus meg drágult ez az alkatrész annak az a oka, hogy lett egy új funkciója is. Az pedig a hengertéri gáznyomásnak a mérése.
Mindenki megkérdezheti, hogy miért kell pontosan tudni a mért adatok eddig se tudtuk és mégis ment az autó. Körülbelül meglehet határozni a befecskendezett mennyiség és a belépő levegő mennyiségével.
De sajnos Euro 6 környezetvédelmi osztály teljesítéséhez ez a körülbelüli becslés már nem elég. Főleg, hogy már a közös nyomó csöves befecskendezőt nem csak egyszer fecskendeznek be mint régen az adagolós motorok vagy kétszer mint a Pd-t hanem nem ritkán 5-6-szor is. (van elő fő és utó befecskendezések is ) Eközben a kipufogó gáz visszavezetés és a gázolaj minősége is erősen befolyásolja az égést és a keletkező káros anyagokat.
Vagyis azért kellet, hogy jobb legyen a levegő tovább éljük kérek mindenkit, hogy senki ne szidja az autó gyártókat ezért, hogy megint egy dolog ami elromolhat.
Bár azért már lehet szidni, hogy miért használnak mind a 4 gyertyán ilyet. Ugyanis kezdetbe csak 1 hengernél alkalmazták ugye valószínű, hogy mind a 4 hengerben ugyanazt a levegőt szívja be ugyan úgy kap tüzelőanyagok ugyan az is fog történni.
Hogy is működik?
Le egyszerűsítve egy piezo kristály van beépítve ami nyomásra feszültséget generál és ezt érzékeli a motorvezérlő. Az érzékelt nyomás ha nem megfelelő módosítja a befecskendezést vagy a kipufogó gáz visszavezetést esetleg a feltöltőnyomás értékét.
Az öt vezeték kettő az ízzitásé +-, Van jeltest, jel és egy tápfeszültség.