Az elektromos jármű a jövő vagy nem?
Erre a kérdésre nehéz válaszolni de a politikai döntések és a káros anyag kibocsátásra vonatkozó mérések és számitásai alapján a politikusok errefelé mennek. Ezért muszáj az autó és mezőgazdasági gép gyártóknak ezt az irányt venni.
De azért van még jelentős gyártó aki nem akar beállni a sorba az pedig a mazda részletesebben erről itt lehet olvasni https://totalcar.hu/magazin/technika/2017/09/07/mazda_skyactiv-x_koncepcio_es_a_fenntarthato_zoom-zoom_2030-ig/
Miért is kell elektromos autó ?
Egyik fő ok a dizelbotrány és az előbb alított politikai okok. A törvényalkotott olyan törvényt hoztak ami kedvez az elektromos autóknak (kedvező adófeltétel,állami támogatás, otthon töltés). Bár valószínüleg mindenki tudja még odafent is, hogy ez nem 0g/km CO2 kibocsájtású járművek.Elsőkét Norvégiába látszik az elektromos autók térhódítása ahol a 2017-es évben minden hónapban nőtt az elektromos autók eladása. Már volt olyan hónap amikor az új autó forgalomba helyezésének 40% -a elektromos volt.
Elektromos áram tárolása
Először mindenkinek az elektromos autóról a teljesen elektromos autó jut eszébe Pl: tesla model s,ford focus electic stb. De a tüzelőanyag-cellás (toyota mirai)
vagy a soros hibrid autó amiben a belső égésű motor csak az akkumulátor feltőltésére szolgál Pl Opel Ampera hatótávnövelő funkcióval.Ezek közül a hidrógén (tüzelőanyag cellás) autó a legjobb de amig az előállítási költsége magas és az infrastruktúra nincs meg (kúthálózat) addig nem lehet népszerű.
Elektromotor tipusok
Általánosan a járművekben 3 fajta vilany motort különböztetünk meg ami a hajtást szolgálja(Nem számít az egyéb kényelmi berendezésű motorok pl:léptető motor). A japánoknál az állandó mágnesű szinkronmotor terjedt el, a németek inkább az aszinkron motort szeretik, de van még az úgynevezett reluktancia-nyomatékot kihasználó elektromotorok is. Minden tipusnak van előnye és hátránya is.
Állandó mágnesű szinkronmotorok
Az első toyota prius-ba is ilyen fajta motor volt. Amelynek a forgó részében található az állandó mágnes. az álló részében pedig a tekercselés. Még mindig ez a leggyakrabban előforduló hajtáskomponens a járműiparban.Főleg amikor a belső égésű motor és a valtó kőzé kell beépiteni ott csak ilyet használnak.
Aszinkron motorok
A háromfázisú aszinkron motor álló részén elhelyezett háromfázizú tekercselésre rákapcsolva a szinuszos háromfázisú feszültséget, az álló részben forgó mágneses tér alakul ki.
A forgó mágneses tér hatására a forgó részben feszültség indukálodik, melynek hatására a villámosan rövidre zárt forgó részben áram indukálodik. Az áram és a mágnestér kölcsönhatása nyomatékot létesít, amely a forgó részt a térrel egyező irányba forgásba hozza.
Az aszinkron motor nagy előnye a túlterhelhetősége. Akár 5-szörösen is lehet mig szinkronmotor esetén csak 3-szoros, Ez a járműhajtásban nagy előny mivel csak gyorsításkor kell rövid időre nagy teljesítmény.
Tehát egy aszinkron motor kisebb is lehet ugyanolyan teljesitmény mellet, mint egy szinkron motor. Ilyen motort használ a tesla és az audi is bejelentette egy 3 aszinkron motoros autó elkészitését.
Reluktancia motorok
Az aszinkron és az állandó mágnesű szinkron motor keveréke. Melynek a forgó része hasonlit az állandó mágesűéhez, de a mágnesek elrendezésével a legnagyobb reduktancia nyomatékot érik el.
Előnye nagyobb fordulatszám tartományba is nagy nyomaték ezálltal a hatásfoka is szélestartományba nagy.
Hátránya a kis fordulatszámon ébredő lüktetőnyomaték. (Nem egyenletes a motor fordulatszáma egy körülfordulás során ) jól halható zúgással járnak ezek a motorok.
Ilyen motor van a bmw i3 és i8-ban is